10 fakta proses melahirkan bayi normal

10 fakta proses melahirkan bayi normalproses melahirkan bayi normal-melahirkan adalah sebuah proses yang dilakukan secara alami dengan adanya kontraksi rahim ibu dan dilalui dengan pembukaan untuk mengeluarkan seorang bayi atau beberapa bayi. dalam proses melahirkan seorang bayi bukan hanya bayi yang akan keluar dari rahim ibu kita, ibu juga mengeluarkan plasenta dari rahim ibu setelah bayi keluar.

Apa itu Plasenta dan apa fungsi Plasenta untuk bayi ??

Plasent adalah suatu organ dalam kandungan pada masa kehamilan ibu. tumbuh dan berkembang nya sebuah plasenta sangat penting bagi bayi pertunbuhan dan perkembangan bayi dalam rahim ibu. Dalam proses melahirkan bayi normal fungsi plasenta untuk bayi adalah pertukaran produk-produk metabolisme dan produk gas antara peredaran darah ibu dan bayi serta produksi hormon dalam kandungan. Hormon steroit yang paling di butuhkan oleh plasenta adalah estrogen dan progesteron yang konsentrasi nya meningkat selama kehamilan, plasenta terdiri dari 200 lebih pembulu dan vena halus.
10 fakta proses melahirkan bayi normal
palsenta mirip seperti gumpalan darah, plasenta terletak di permukaan maternal yang menempel pada rahim, plasenta tersenut terhubung dengan pusar si bayi, plasenta yang sudah dewasa berbentuk piringan datar yang berat nya sekitar 500gram, besar dan ukuran plasenta biasanya disesuaikan dengan ukuran janin,plasenta biasanya terdapat pada bagian atas rahim ibu kalau ada palsenta yang terdapat di bawah rahim itu biasa di sebut plasenta previa.

Fakta dalam ibu melahirkan

  1. Hanya 5% bayi yang lahir pada tanggal EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke-37 dan 42 kehamilan.
  2. Ketika bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali daripada ukuran normal untuk menampung kandungannya.
  3. Darah yang hilang ketika melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.
  4. 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu pertama selepas persalinan disebabkan oleh perubahan hormon badan.
  5. Hanya 1 dari 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin dimulai. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah benar-benar siap untuk melahirkan bayi.
  6. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sampai 45 Del. Tetapi ketika bersalin ibu akan mengalami rasa sakit hingga 57 Del yang rasanya, menurut para ahli, sama dengan 20 tulang yang dipatahkan secara serentak.
  7. Apabila seorang ibu meninggal ketika bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.
  8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosanya.
  9. Ibu bersalin akan mendapat pahala 70 tahun shalat dan puasa.
  10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji. 
di dalam persalinan ibu kita telah menanggung banyak rasa sakit untuk mengeluarkan sang buah hati nya, berterima kasih lah kalian yang pada ibu kalian yang masih hidup saat melahirkan kalian untuk ibu nya tiada saat melahirkan doa kan lah beliau, karna ibu adalah pejuang jihad yang amat mulia. Terima kasih telah melihat postingan dari http://aurorasde.blogspot.com/ yang membahas tentang proses melahirkan bayi normal, jangan lupa kalian bagikan setelah membacanya karna begitu banyak pengetahuan di dalamnya tentang proses melahirkan bayi normal.


No comments:


Top